Hello hello vanuit het zonnige zuiden. We hebben er alweer twee dagen liften opzitten en zijn heel veel liftjes, leuke gesprekken en toffe en gekke situaties verder. Hoog tijd voor een update dus. Ik neem je mee tijdens ons liftavontuur richting Milaan.

Goedemorgen! Om half zeven sta ik al gedoucht, bepakt en bezakt klaar om te beginnen aan ons avontuur. Best spannen, maar ik heb er super veel zin in. Ik heb met Jantine afgesproken op Nijmegen Centraal maar omdat ik wel graag direct goed begin scoor ik een eerste lift vanuit Lichtenvoorde naar Arnhem.

Daar word ik gedropt bij een tankstation en binnen vijf minuten heb ik alweer een lift naar Nijmegen te pakken. Deze gaat eigenlijk niet de stad in maar al kletsend besluit hij me toch af te zetten bij centraal. Zo tof! Ik ben er nog sneller dan met de trein.

Jantine is er nog niet, dus ik wacht eerst even buiten en besluit later nog een kopje thee te drinken op het station. Het is tenslotte nog vroeg.

Yeuj!! Jantine is er en we hebben binnen een paar minuten een lift van het station naar een gunstig tankstation op de weg naar Duitsland.

Maar dat blijkt toch niet zo gunstig. We kunnen maar ging geschikte lift vinden, dus dan besluit een aardige vent ons bij een tankstation buiten de stad te droppen zodat we wat meer kans maken. En dat werkt. We mogen meerijden met deze shuttle. Best apart, iedereen betaald hiervoor en wij mogen gratis en voor niets mee.

We worden in Weeze gedropt maar dat is niet super praktisch want niemand rijdt richting Frankfurt. Dan komen we deze aardige Jannis tegen en hij besluit ons een eindje verderop te droppen bij een tankstation aan de snelweg richting Frankfurt. Kan dus niet missen. We hebben binnen vijf minuten een lift met een zakenman die richting Düsseldorf rijdt. Weer een stapje verder. De beste man rijdt de hele weg 200. Ja, we zijn in Duitsland, wat kun je er van zeggen.

En hij zet ons af bij een parkeerplaats langs de snelweg vlak voor Düsseldorf. Een verschrikkelijke plek. Stinkende dixies, chagrijnige mensen en vooral geen lift. Shit, hier kunnen we geen kant uit. En tot overmaat van ramp hebben we concurrentie van een andere liftende dreadlock pussy. We besluiten niet meer te vragen naar Frankfurt, maar naar het volgende grote tankstation/restaurant. We krijgen honger.

En we krijgen ineens binnen vijf minuten een lift van een man met een dikke range rover. Het had slechter gekund. Hij vind het zo vervelend voor ons en hij verteld dat hij ook twee dochters heeft en hoopt dat anderen zijn dochters in een dergelijke situatie ook zouden helpen. Super lief!

Bij het volgende tankstation is het niet veel beter. Maar we hebben in ieder geval eten in de buurt. Dat is een geruststelling. Na een uur proberen hebben we nog geen succes. We zijn overigens telkens erg selectief in met wie we meerijden, omdat we niet een enge of slechte chauffeur willen. Maar we worden zo hopeloos dat we bij twee jonge jongens instappen.

Ze rijden de hele weg (waar het verkeer niet vast staat) 200 terwijl ik direct al door heb dat de chauffeur daar nog niet ervaren genoeg voor is. Daarnaast zit de jongen telkens op z’n mobiel te prutsen tijdens het rijden. Jantine en ik krijgen bevestigd wat we al wisten. Als iets niet goed voelt, niet doen, want dit is geen relaxte rit. Maar nadat we hebben laten weten dat we echt niet willen dat hij nog vaker op z’n mobiel kijkt tijdens het rijden gaat het gelukkig beter. Z’n vriend zit trouwen hele tijd te blowen en ze luisteren bikkelharde hiphop. Blij dat we het overleefd hebben komen we aan in Frankfurt bij een station in de buurt van de luchthaven.

Vanaf daar proberen we een lift te scoren de stad in. We spreken een man aan en ondertussen komt er een boze taxichauffeur aanlopen. Hij is natuurlijk pissig dat het hem geen werk oplevert, dus binnen de kortste keren krijgt de chauffeur ruzie met de man die we aan hadden gesproken. Zwijgend zijn we er van tussen gegaan en toen kwam er een toffe Nederlandse moterrijder die ons adviseerde hier niet te liften maar voor 4,- euro de trein naar het centrum te nemen vanaf het vliegveld. Zo gezegd zo gedaan. We stapten op het centraal station de trein uit en stonden met de neus voor het hostel waar we wilden overnachten.

Hoe cool! Precies in het centrum. Super druk, gratis avondeten en ontbijt.

Het avondeten was trouwens smerige droge pasta. Maar je ben on a budget of niet. Dus hap hap.

Wel een cool hostel. Op drie hoog kijk je vanuit het restaurant mooi naar buiten. Allemaal schattige balkonnetjes.

We frissen ons even op en halen op straat een biertje om deze aan de waterkant op te drinken.

Super mooi plekje!

Frankfurt is best mooi, maar we hadden amper tijd om er echt iets van te zien. Rond twaalven liggen we uitgeput in bed.

Goedemorgen. Lekker ontbijtje.

Tas gepakt en klaar om te gaan.

We besluiten dat we heel graag veel tijd willen om wat meer van Zwitserland en Italie te zien, dus kijken snel nog even op blablacar om te zien of er nog een lift vanuit Frankfurt naar Bern gaat, zodat we niet heel te veel tijd kwijt zijn met het zoeken van een lift. Wat een mazzel, over een half uurtje gaat er al een lift vanuit centraal, dus precies voor onze deur! Die nemen we. Na onze laatste horrorrit van gisteren zijn we zooooo happy met een aardige en goede chauffeur en niet te vergeten de zeeën aan ruimte in zijn Volkswagen bus. Ons geluk kan niet op.

En ik werk ondertussen even wat. Super relaxt dat dit gewoon kan!

We rijden in dit busje.

M’n lunch.

Aangekomen in Bern en even een selfie met de chauffeur. Nog maar twintig maar super fijne rit.

Holy moly wat is Bern mooooiiiii!!!!

Niet normaal.

Ik ben echt zwaar onder de indruk.

Samen even stoer doen.

En het is zo’n lekker weer. Dus we willen snel van onze bagage af zodat we ergens een duik kunnen nemen. Op zoek naar hostels in de mooie straten van Bern.

En ze zitten bijna allemaal vol. Shit, we hadden gehoopt het ergens gratis te krijgen, maar gezien het zo druk is lukt dat niet. Dus dan maar een veel te duur hostel voor veel te weinig luxe. Bern is echt gigantisch duur. Dit is het uitzicht onderweg naar het hostel.

Vet relaxt! Een gratis zwembad. Dat dan weer wel.

Rond een uur of negen zijn we gedoucht en klaar om een hapje te eten.

Het ziet er overal zo gezellig uit maar het eten is ook zoooo duur! Dus we gaan voor een halve pizza. Haha, schooiers.

Rond een uur of twaalf zit ik nog achter m’n laptop om deze plog te maken. Eigenlijk ben ik hartstikke moe van alle indrukken en het gesjouw de hele dag, maar ik vind het toch ook wel heel erg leuk om dit allemaal te delen. Nog maar twee dagen onderweg en nu al zo’ avontuur. Heerlijk!

Ik ben heel benieuwd wat de rest van de reis ons gaat brengen. Vandaag willen we richting Blausee en vanaf daar door naar Milaan. Tot nu toe bevalt deze manier van reizen me goed! Ik ben wel benieuwd, heb ik jou al enthousiast gemaakt om te liften?

Snel meer over m’n verdere avontuur.